Wednesday, April 20, 2011

Nike+SportWatch: Jam Sukan BerGPS

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....


Jam tangan sukan ini adalah salah satu produk daripada Nike dan yang menariknya ia berkerjasama dengan gergasi navigasi iaitu TomTom. Jam ini direka untuk mereka yang gemarkan berjogging dan suka menyimpan maklumat jogging mereka seperti berapa lama mereka berlari untuk satu masa, jumlah masa mereka telah berlari, jarak yang dilalui untuk hari-hari tertentu, dan jumlah jarak keseluruhan. Dengan gajet ini mereka juga boleh menyimpan maklumat di manakah mereka telah berlari dan menunjukkan di manakah larian mereka buat.

GUI(graphical user interface) yang ringkas memudahkan pemiliknya untuk menggunakannya. Ia mempunyai tiga butang dimana dua butang pertama untuk gerakkan menu keatas atau kebawah dan butang kuning untuk pilih menu. LCD juga memainkan peranan penting dimana apabila disentuh ia akan memaparkan maklumat dan juga sebagai petanda untuk setiap pusingan yang telah lalui. Gajet ini juga boleh digabungkan dengan Nike+ footpod untuk mendapatkan signal GPS yang lebih kuat.

Seperti produk Nike+ yang lain, ia menyimpan data di server Nike itu sendiri. Ini bermakna setiap kali anda ingin menyimpan data, anda haruslah mempunyai sambungan internet terlebih dahulu. Maklumat anda boleh juga dikongsi dengan ahli yang lain. Ia menggunakan sambungan USB untuk menyambungan ke PC atau MAC anda. Sambungan USBnya agak unik kerana terletak di hujung jam tangan terseebut. Melalui USB juga gajet ini dicas. Gajet ini mampu bertahan selama 8 jam apabila digunakan untuk berlari dan 50 hari apabila ia digunakan sebagai sebuah jam tangan.Harga untuk sebuah Nike+ Sportwatch ini adalah $199 atau RM 600.00.

Paparan untuk Nike+ Route

Paparan untuk Nike+ Beta Map

Sebahagian daripada paparan Nike+ Beta Map yang menunjukkan ketinggian, maklumat untuk setiap pusingan

Menu yang terdapat dalam Nike+ Sportwatch

Sambungan USB dihujung 'strap' gajet ini

Apabila USB tidak digunakan

3 butang yang terdapat dalam gajet ini

Logo TomTom, yang bertanggunjawap terhadap GPS dalam Nike+ Sportwatch

Apabila tidak digunakan untuk berlari, ia adalah jam tangan yang biasa

Lagi menu pilihan yang boleh dipilih oleh pengguna


No comments:

Post a Comment